LATINO BIZANTINO
VELIKI PRASAK DARA
* * *
LEVANTSKI POETIČKI GEN
Možda je ovo utopija za kojom tragamo toliko bezuspješno,
ali ne kriti čka i nepoželjna u ideološkom smislu kao utopija više sile
koja ugrožava ideologije. Utopija nužnosti koja ne zahti jeva korekcije
jer ih nije moguće, niti potrebno izvoditi . Sve što je potrebno,
treba imati u sebi. Umjetnost jest traganje za utopijom kao ljepotom.
Utopija ljepote može postojati u tlocrtu. Utopija može biti
samo mizanscena koja nam je zadana i koja naše nerazumijevanje
čini nama samima i našem ti jelu neprihvatljivim.
Jest. Ne bi trebalo dirati lijepe i moćne vode. Ni igrati se
njima, ni biti nježan, niti grub, bešumno ih sjeći pramcem i veslom,
priječiti branom. U pljusku ispod vodopada i slapa šutjeti dok se
ne izgube svi drugi zvuci. Ali stalno vidimo kako vode nemilsrdno
geopoliti čki sijeku tlo kao teritorij ljudskog prokletstva. Una kao i
Kupa koju prima, ulaze Savi u sliv, ... otječu i Dunavom zajedno sa
Bosnom, Drinom i Moravom u Crno more kao dio stranih stranih
voda iz nedođije da se izbalansiraju na Bosporu i Dradanelima i uđu
u pun sjajni krug smisla gdje će naći zvijezdu Mediterana kao ideju
o Utopiji ljepote. Una je slika Utopije i u Pjesnikovom doživljaju.
Jedna Jedina Žena to može razumjeti i sačuvati za Vječnost prisustva.
Pjesnik je stvaran proti vnik gluposti ma koje nasrću. Gluposti
su ideološki ambiciozne i kao takve kriti čke/kriti zerske, proti
vnice ljepote i Utopije razuma imaju smisao zbrke. To kao stvarnosnu
činjenicu vidi i kada se dosjeća Vardara, Neretve, Krke i
Jadrana i njegovoga otočja.
Na Mljetu se fotografi ra za međunarodnu tjeralicu u punoj
visini od šest i pol stopa s licem koje je topografski naselila povijest
mada se dugo opiralo. Slika dolazi iznutra i pitamo se zar samo zato
služi vanjšti na?
* * *
Poezija je umnoženo komuniciranje Pjesnika sa Životom i
Utopijom kao osobnim realitetom koji mora postojati i ne može biti
laž. Ta multi plicirana djelatnost nikad nije saglediva u svim elementi
ma jer projicira raspoloženja tokom čitanja i tako – komuniciranje
s ljudima. Makar u krajnjoj instanci treba osim tematsko-moti vskog
kompleksa pjesme i Pjesnika, uvijek imati u vidu nepoznat broj
čitatelja i komplekse njihovoga reagiranja na pjesmu – sasvim
nepredvidive za pjesnika i pjesmu koji su proces komuniciranja otvorili.
Igor Divković je poznat, čitan, priznat i nagrađivan pjesnik,
sjajan čovjek koji nije dopusti o da ga to ponese i odvede u
nepredviđenom smjeru književnog oblikovanja i produkcije, igre
i konstrukcije, da ga učini medijem nagađanja koje producira
društvena sredina svojom prosječnošću. Igorove pjesme i knjige
pisane su istraživački promišljeno i ciljano na krajnje i samo njegov
način u formalnom i tematsko-moti vskom smislu. Tako je svaki
put i dosezao cilj, posti zao osobno ispunjenje u pjesničkom poduhvatu
iza kojega je stajao njemu svojstven rezultat. Igor Divković
nosi i njeguje visok ideal slobodne i inventi vno kreati vne osobe sa
snažnim smislom za sušti nu estetskog kao kao realne utopijske vrijednosti
Zato su njegove pjesme i knjige tako iscrpni sistemi
tematsko-moti vskih i formalnih mogućnosti ispred kojih se našao
i koji ga je pokrenuo u djelatnom smislu, osobnim individualnim
sposobnosti ma i zapažanjima izvan naslijeđenih prava i znanja i
okoštalih formi. Osim svega, Igor nije smislio tu stvar, ON je takav
čovjek mada se sti lske formacije mijenjaju.
Ustvari, Igor Divković dosljedno inzisti ra na drugačijem
doživljaju i shvaćanju svijeta, kulture i umjetnosti , pa tako i ljudskih
originalnosti : poezije, moći i talenata, pa i umjetničkih formi/
žanrova, prikladno emanirajućim fenomenima inventi vno
kreati vnih osjećanja u njegovoj osobi i zapažanju okruženja koje se
zatvara u ljušturama sjemenki.
Ustvari osjećanja i pitanja o čovjeku